Deze tekst is een reactie op twee artikels uit de Unifac Post, waarin Biermans artikels verschijnen: www.unifac.be
Met
fluwelen handschoenen neemt het lot een mens bij de hand van bij het
ontwaken en voert hem uur na uur steeds verder in de warme gloed van de
melancholie. Of misschien is er geen lot, alleen maar keuzes, ook dat zou ons
lot kunnen zijn. In normale omstandigheden legt Bierman overigens een
bijzondere omzichtigheid aan de dag voor de listen en lagen van het uitbundige
lot, zodat slechts weinig zaken hem nog echt kunnen verrassen. In de wetenschap
dat er meer dode dan levende filosofen zijn en dat met overtuiging een foute
keuze maken veel interessanter is dan steeds opnieuw de voor veilig verklaarde lijst
af te werken van dingen die een mens opsluiten in het gevang van zijne geest,
stapt Bierman onverstoorbaar en met forse tred richting toekomst, Lady Fortuna
aan zijn zijde in een mooie rode cocktailjurk van de H&M voor maar 29,95
euro gecombineerd met een horloge van Cartier of zo. Cocktailjurk is in deze
overigens geen toevallige woordkeuze, want in alle eerlijkheid moet Bierman
toegeven toch een weinig verrast te zijn geweest, noem het gerust een half
opgetrokken wenkbrauw, toen hij moest vaststellen dat hij na een pauze van een
week stijlvol langs links voorbij werd gestoken door niemand minder dan
cocktailvrouw.
Hoewel
het algemeen bekend is dat in sommige culturen ook vrouwen Bier durven drinken,
viel het Bierman reeds geruime tijd steeds moeilijker de idee van zich af te
zetten dat hem een complement ontbrak, een vrouwelijk tegenover zeg maar, die
zijn wekelijkse onzin bij wijze van antithese volledig zou maken. Een Gingirl
bijvoorbeeld, of een Barones Breezer, een Sangria Sirene, een Wine Woman of
waarom niet eine Schöne Müllerin mit Schnaps Praline. Met enig genoegen mocht
Bierman daarom vorige week vaststellen dat wat de Joker voor Batman is, Lex
Luther voor Superman en Osamaman voor Obamaman, uiteindelijk Cocktailvrouw werd
voor Bierman. Dat had voorwaar veel slechter kunnen aflopen. Bierman wenst
alvast Cocktailvrouw, die anoniem wenst te blijven maar die hij zich in de
voorlopigheid voorstelt als een kruising tussen Lady Fortuna en Anna Karenina,
alle goeds en zal in de toekomst (vaste tred, vertouwvolle blik weet u wel) met
veel genoegen haar pennenvruchten lezen.
Edoch,
niet enkel werd Bierman afgelopen week langs links gepasseerd door
Cocktailvrouw (moge er voor eeuwig Tequila Sunrise uit haar lavabo stromen en
haar ochtendkoffie naar Mojito smaken) maar onderwijl werd hij brutaal langs
rechts genomen op de roltrap van la dernière gare du monde. Het is namelijk zo
dat Bierman bij voorkeur vol vertrouwen naar de toekomst kijkt, al dan niet met
Lady Fortuna aan zijn zijde, op de linkerkant van de roltrappen in het Station
van Antwerpen. Maar blijkbaar roept deze kleine subversieve daad van verzet
tegen de dictatuur van de totalitaire samenleving, de regelneverij die een
roltrap met twee snelheden creëert waarop de sociale mobiliteit ten koste moet
gaan van een technologisch horizontalisme, warempel een ongegronde wrevel op.
Voor Bierman is de roltrap een vrijplaats, een oase van rust in de urbane
jungle. Het is de blinde vlek in het oog van vooruitgang en welvaart waar de
machine beweging overneemt en bijgevolg beweging kan stilvallen. Een plaats om
bij de dingen te zijn en gewoon lief te hebben. Op een roltrap onderneemt
Bierman geen enkele poging tot beweging en communicatie – al dan niet bemiddeld
door technologie. Geen streelscherm of dringende oproep krijgen hem van zijn
plaats.
Op
de roltrap is Bierman kortom het zwaarste object in het universum, want wie
niet kan stilstaan op een roltrap is gedoemd om eeuwig in beweging te blijven.
Bierman ziet ze wel gaan, de haastigen, die met de inspanning van al hun
krachten de laatste trein trachten te missen. Langs de zijlijn, de marge waarin
de correcties worden gemaakt, zijn zelfgemaakt reservaat op de foute kant van
de machine tracht Bierman een tegenkracht te bieden. Een voorbeeldig en
volwaardig alternatief van stil verzet, waar rechts en links betekenisloos
opgaan in een onbewogen bewegen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten