Voor het elfde jaar
alweer probeert Bierman wat onzin bij elkaar te harken over bier en hoewel zijn
tekstjes in het algemeen weinig volksverheffend mogen heten, hoopt hij toch
tegen beter weten in wat tegengewicht te geven aan de evidente monocultuur van
grote hoeveelheden slechte pils en multinationale middelmaat. Als met andere
woorden één student het licht ziet en een avond lang geniet van twee of drie
topbieren, in plaats van zich zonder smaak of genot vol te kappen met Cara, of
erger nog Jupiler, dan heeft Biermans leven zin gehad en kan hij rustig het
moede hoofd neerleggen.
Teneinde zich niet
enkel te beperken tot wat geroep in de woestijn, is Bierman meteen ook zo vrij
om de belangrijkste trend van het afgelopen jaar wat nader toe te lichten: de
bierwereld is Craft geworden, behalve dan in België. Als een soort van
tegenbeweging van verontwaardigde amateurs tegenover de grote brouwfabrieken en
hun platte commerciële producten, zijn overal ter wereld mensen zelf de
roerstok in handen beginnen nemen. Deze golf van kleinschalige brouwers werd
Craftbrewers gedoopt en samen beginnen ze een niet onbelangrijk deel van de
markt te domineren. Craftbier is van nature een fenomeen dat vooral gedijt in
markten die voorheen gedomineerde werden door een Pilsener monocultuur. In heel
de wereld dus, behalve in België. Craft betekent in dit verband overigens niet
dat een edele ambachtsman met inzet van al zijn vaardigheden een roemrijk en
edel bier schenkt aan de wereld. Craftbieren zijn gewoon de lokale hipsters die
hun dienst aan de wereld in vloeibare vorm aanbieden, al dan niet gesteund door
kennis van zake en het kapitaal van verschillende ondernemingsfondsen (er staat
geen maximumoplage op Craft). Het is een typisch postmodern, chaotisch, uit het
niets gegroeid, veelvuldig gerecupereerd en misbruikt begrip, waarvan iedereen
weet waarover het gaat, maar niemand kan uitleggen wat het is. Bierman houdt er
wel van.
Het voordeel van
deze evolutie is dat er een aantal echt goede bieren op de markt zijn
bijgekomen en dat grote brouwerijen genoodzaakt zijn om meer aandacht te
besteden aan de kwaliteit van wat ze aanbieden. De nadelen van de grote Craft
Revolutie baren Bierman evenwel veel zorgen. In de eerste plaats tonen de
recente overnames van Palm Breweries, Bosteels en tal van andere middelgrote
familiebrouwerijen, paradoxaal genoeg dat de mulitnationals gewoon de
brouwerijen kunnen opkopen die door de Craftrevolutie in de problemen zijn
gekomen. Kwaliteit is met andere woorden te koop, maar het risico op verschraling
is reëel. Niet enkel omdat er bespaard
zal worden op de productiewaarden van deze overgenomen middelgrote en
gevestigde brouwerijen, maar vooral omdat er wel erg veel middelmaat en rommel
zit tussen de kleine oplages van nieuwe brouwerijen. De hoeveelheid unieke
titels die elke amateur met een kookpot op de markt smijt is ontmoedigend groot
en overzichtelijk. Vaak worden ook de half gelukte probeersels samen met de wat
meer geslaagde bieren op de markt gesmeten om het volgende brouwsel te kunnen
bekostigen. Bovendien lijken heel wat brouwerijen niet in staat om hun bier op
dezelfde, stabiele en herkenbare manier te blijven maken. En tenslotte toont
deze jonge biermarkt een zeer onstuimige preoccupatie met extreme biersoorten
en smaken. Het aantal extreem bittere Indian Pale Ales of inktzwarte Russian
Imperial Stouts, vaak nog met toegevoegde kruiden of lagering op houten vaten
van allerlei pluimage is niet te overzien, terwijl het toch weinigen – zowel
brouwers als consumenten – gegeven is om dit soort Bieren echt meester te
worden.
Een boutade luidt
dat de naam van het meest gevraagde bier wereldwijd 'What's new?' is. Maar ook
het verlangen om altijd nieuwe bieren te willen drinken heeft paradoxaal genoeg
een keerzijde. Voor België, waar de Craftrevolutie heel wat decennia geleden
onder een andere naam en in een andere wereld gepasseerd is, betekent het dat
er druk komt te staan op brouwers van toen die intussen al lang stabiele
kwaliteit aanbieden in middelgrote oplages. En laat dat laatste nu niet hetgene
zijn waar vrijwel alle Craftbrouwerijen van het laatste decennium alleen nog
maar van kunnen dromen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten