10 redenen om géén Leffe te drinken

Bierman schrijft al drie jaar tekstjes over bier en bij deze gelegenheden – die tenslotte proberen bij te dragen aan het nut en vermaak van iedereen - probeert bierman toch altijd iets positief en vriendelijk te schrijven. De woorden van vorige week over Leffe waren dan ook eerder een uitschuiver naar onder dan een opbouwend discours dat het bierwezen in Vlaanderen zou moeten opstuwen in de vaart der volkeren. Leffe wat denigrerend een Fastbeer noemen … het is bierman onwaardig. Vreemd genoeg heeft bierman nog nooit zoveel reactie gehad op een artikel. Ofwel is ook bierminnend Vlaanderen Leffe minder goed gezind, ofwel bestaat bierminnend Vlaanderen uit een collectie sociaal deficiënte zuurpruimen die blij zijn als er weer een monument wordt afgebroken. Hoe dan ook, omdat bierman nu eindelijk een publiek heeft, rest hem enkel nog zijn pas verworven fanclub te bekoren met 10 redenen om geen Leffe meer te drinken:

Reden 1: Iedereen drinkt Leffe
Het feit dat iedereen Leffe drinkt is géén geruststellende gedachte. Iedereen kijkt naar FC de Kampioenen. Maar wil u ook dat iemand anders u ziet kijken naar FC de kampioenen? Iedereen heeft een Wii Fit thuis, maar wil u daar ook publiek bij? Er ooit bij stilgestaan welke indruk u geeft op café als u een Leffe bestelt?

Reden 2: Leffe is géén Belgisch bier
Leffe wordt in België gebrouwen door een internationale biergroep. De hoofdzetel hiervan zit in Amerika en de baas is een Braziliaan of zo.

Reden 3: Leffe is géén Belgisch bier (2)
Leffe wordt in België gebrouwen omdat Belgisch Bier een begrip is in de wereld. Moest dat niet het geval zijn dan werd Leffe al lang in een land gebrouwen met een lagere loonkost. Overigens is dat meteen ook de reden waarom kleine brouwers in ons land niet meer opgekocht en gesloten worden, zoals wel gebeurd is in onze buurlanden.

Reden 4: een multinational is geen brouwer
Kleine brouwers maken bier en verkopen dit. Bij multinationals zijn er economische wetmatigheden die dit proces omkeren: rijke mensen hebben aandelen van multinationale bedrijven en verwachten hier waardevermeerdering van en uitkering van een dividend. Het feit dat er ergens onderweg ook moet gebrouwen worden en het product hiervan verkocht moet worden is eigenlijk erg vervelend en omslachtig. Gelukkig zijn er methodes om dit zo goedkoop mogelijk te doen.

Reden 5: Gelukkig zijn er methodes om dit goedkoop te doen…
Er is brouwen en er is brouwen… Leffe is goed gemaakt.

Reden 6: Wie Leffe drinkt, drinkt geen ander bier
Wie een Leffe in het glas heeft, zorgt ervoor dat de aandeelhouders meer geld krijgen, dat kleine brouwers hun kwaliteitsbieren niet verkopen, dat caféhouders een minder ruim aanbod voorzien en dat op het rek in de supermarkt meer van hetzelfde staat (waarvoor de multinationale brouwer overigens geld betaalt aan de supermarkt).

Reden 7: Wie Leffe drinkt, drinkt geen ander bier (2)
Geef toe: het had ook Rochefort of Duvel kunnen zijn, één van die andere 1000 Belgische bieren of een zeldzaam topbier uit één van onze buurlanden.

Reden 8: Het etiket van Leffe is lelijk
Eigenlijk niet echt lelijk, maar duidelijk ook niet teveel blingbling om niet het idee te wekken dat Leffe duur of exclusief is. Verder een bijna glasraam van een niet bestaande abdij, een moderne versie van een antiek lettertype, een achtergrond van glanzend perkament en een wat slordige papierwikkel rond de hals. Moest bierman er een bak van in zijn garage hebben staan, dan legde hij er een doek over (ook omdat er waarschijnlijk door heen de jaren vrij veel stof op zou komen).

Reden 9: Leffe tracht sterke merken te breken
In alle eerlijkheid moet bierman toegeven dat het een goed recht is van de makers van Leffe om rechtstreeks de concurrentie aan te gaan met gevestigde waarden in het nationale bierlandschap. Ook het feit dat ze ervoor kiezen om een minder lekker bier meer te promoten dan de concurrentie is een legitieme marketingstrategie. Dat bierman dit volksverlakkerij vindt is dan weer zijn goed recht.

Reden 10: Leffe heeft geen verhaal
Wat valt er verder eigenlijk over Leffe te vertellen? Het is een bier en een Norbertijnenabdij in Dinant, maar de kans dat u dit al wist is gering. Dat is toch wel een stevig contrast met de kabouters van La Chouffe, Quintine de heks van Ellezelle, het Grote Trapistenverhaal of de geschiedenis van de Dolle Brouwers.  

27 opmerkingen:

Anoniem zei

lool

Nu nog 10 redenen om jouw kidnerlijk egschreven tekst niet serieus te nemen..

hansch zei

Over kinderlijk gesproken, pfff

Igor zei

Een typische Bierman: een stevige schuimkraag van overdreven stijlvormen, een pittige en humoristische hoofdsmaak die de mondhoeken doet tintelen en de speekselklieren in werking zet en een nasmaak van verworven bierkennis.

Zeker geen tijdverspilling om er regelmatig van te proeven en te genieten.

Biereend zei

10 keer oneens....;)

Anoniem zei

Gefrustreerd misschien? Zeer zielig stukje hoor.

Mader zei

Maar of lekker is, doet er niet toe, hè bierman.....

Hallo, hallo, Imago,...

Een bier niet lekker vinden door die 10 redenen, get a life,... Echt een zielige

Hans zei

Topbieren uit onze bierlanden zijn allesbehalve zeldzaam. Ze worden alleen slechts mondjesmaat op onze zeer gesloten Belgische markt toegelaten, maar dat is een heel andere discussie.

Voor de rest met je eens. Leffe drinken, dat doe je gewoon niet.

Hans zei

Sorry, buurlanden.

Martijn zei

Kijk, DAAR heeft Hans een punt! Ik ben blij dat ik regelmatig in Nederland kom om mijn bieren uit UK, Amerika, NL, Denemarken, weet ik veel waar vandaan te kunnen kopen. Belgen en hun bier: éénkennig blijkbaar...
Verder een zielig stukje tekst. Misschien is er een kern van waarghedi, maar koop het dan gewoon niet in plaats van zo te lopen zeiken. Promoot dan de andere bieren van de andere 1000 brouwers.

Nil Sacer zei

@Martijn: er zijn ondertussen genoeg buitenlandse bieren verkrijgbaar op de Belgische markt. De betere bierzaak zal u graag verder helpen. Overigens is, als ik me niet vergis, brouwerij Alvinne daar als een van de eersten mee begonnen (en er nu mee gestopt, net omdàt er overal genoeg voorhanden is). Dus qua éénkennig: dat valt onderhand reuze mee (De Molen, Emelisse, Nogne, Mikkeler, Brewdog, Thornbridge ...). Geers (Oostakker), Pauwels (Heule) zijn maar een paar van die zaken.

Gert Van Langendonck zei

Bedankt voor jullie reacties. niet vergeten de eigenlijke (voorgaande) tekst over Leffe te lezen.

http://gertvanlangendonck.blogspot.be/2010/03/leffe.html

Roel Kessels zei

Leuk gevonden hoor. Laat de proleten maar beunhazen. Het wordt tijd dat de Vlaamse bierdrinker eens om zich heen gaat kijken en gaat ontdekken wat voor prachtige dingen er allemaal gebeuren in de verschillende bierculturen van buurlanden. Ik krijg ze als barman in een bierproeflokaal regelmatig over de vloer en ik moet ze vaak even vertellen dat bier dat geen dubbel, tripel of witbier is ook bier is (man proeft een prachtige IPA, vindt het duidelijk veel te bitter, zegt "Dat is geen bier meer!" en bestelt een Leffe) en dat België zijn status als het beste bierland aan het verliezen is. Oké, de brouwers doen het erg goed, maar ze doen maar één ding erg goed. In Nederland is al veel meer variatie qua stijl en er wordt veel meer geëxperimenteerd. Grenzen worden opgezocht: er is vooruitgang! Hoe verder je echter naar het zuiden gaat, hoe saaier de bierkaarten in de café's worden.

Hier hoort een bewustwording van de grip van de markt op het product ook bij. Grote brouwerijen zoals Leffe en Heineken produceren een constante kwaliteit en dat is knap, maar echt bijzonder is het bier niet. Dit wordt wel zo neergezet; er wordt gedaan alsof het zeer ambachtelijk gebrouwen wordt, maar in feite wordt er zo goedkoop mogelijk geproduceerd voor een zo groot mogelijke winstmarge. Dat Heineken het best verkochte bier ter wereld is, maakt het niet het beste/lekkerste bier ter wereld, maar simpelweg het bier met de beste marketingstrategie. Zo hoort bier niet te zijn en het is jammer dat hierdoor prachtige brouwerijen failliet gaan (onlangs nog twee: Christoffel (Roermond), Breugems (Zaandam)). Ik drink dan ook liever bier van een kleine brouwer of thuisbrouwer zodat ik iets nieuws kan proeven en er zeker van ben dat ik een product in handen heb dat met liefde is gemaakt. Bier dat gebrouwen is omdat bier gebrouwen moet worden, niet omdat er geld verdiend moet worden.

Natuurlijk, smaken verschillen en als jij een Leffe Blond gewoon heel graag drinkt, dan moet je dat doen. Bijna iedere keer dat ik een glas bier voor mijn neus heb zit er weer wat anders in (de helft van de tijd iets dat ik nog niet ken), maar niet iedereen is zo'n biernerd als ik. Uiteindelijk is bier gemaakt om ervan te genieten. Toch zal ik mij als bierfanaat steeds weer inzetten voor de kleine brouwers, in plaats van de biermagnaten. Vaak is het nog mooier bier ook. Als je bij mij te gast bent probeer ik je dan ook wat bij te leren, of liever gezegd: op te voeden. Anders kun je beter thuis een biertje drinken. Leffe is immers overal te krijgen.

Tips voor Belgische brouwerijen: Anders! (Halen), Dochter van de Korenaar (Baarle-Hertog), Tumulus (Landen).

Anoniem zei

't mooiste bewijs om geen leffe meer (maar wel minder) te drinken komt door hun laatste "creatie".. leffe Ruby...
Hoe durft men een "bier" daadwerkelijk bier te noemen en als dusdanig aan te prijzen als ze werken met synthetische zoetstoffen en andere chemische suikervervangers.. Nie enkel de smaak wordt besmeurd, tis ook nog eens grof ziekteverwekkenend.. En daarbij... totaal onnatuurlijk.. Een onnatuurlijk bier zou niet mogen bestaan (en daarmee eigenlijk alle onnatuurlijke dranken niet)..
Santé!

Anoniem zei

Leffe is één en al chemisch "bier". Men probeert telkens met nieuwe smaken af te komen, maar slagen daar hoegenaamd niet in !

jan louies zei

Leffe is niet zielig, want het heeft geen ziel!
Jan Louies, Aalst

Anoniem zei

Juist . leffe is slecht ... en heineke is zeker super hm ? ik denk dat ik liever het pis van een paard drink dan jullie rotzooi .

Anoniem zei

Laat eenieder het bier drinken dat ie lekker vindt. Hier lijkt het belangrijker te zijn om een mening te hebben als om een biertje te drinken dat je lekker vindt.
Sneu hoor.

Unknown zei

Ik zit nu lekker aan een leffe blond. iedere slok is een genot!

Unknown zei

Iedereen zijn mening en ik respecteer de uwe, jammer dat geen enkele van uw 10 redenen serieus onderbouwd is. Bovendien klopt uw 2de bewering niet, de hoofdzetel van AB INBEV is wel degelijk in Leuven. http://www.ab-inbev.be/nl_BE/vestigingen.html
U kan dat hier vinden. Daarbij snap in niet wat een buitenlandse CEO zou te maken hebben met de herkomst van een bier.
Het siert u dat u de echte Belgische artisanale brouwers een hart onder de riem wil steken, maar het is niet nodig daarvoor een multi national af te breken.
Echter bierdrinkers zijn kenners en laten vanzelf een middelmatig bier links liggen.

Lapidis zei

ik ben beslist niet eenkennig als het om bier gaat - alle varianten qua kleur, afkomst en alcoholpercentage vind ik interesant om te proeven. Toen ik op een terras in Antwerpen een Leffe Blond bestelde, sprak een aan het tafeltje naast mij gezeten Vlaming: "Beter kunt u eens een Tongerlo bestellen". Ik volgde zijn advies en maakte zo kennis met een werkelijk heerlijk, authentiek Belgisch bier. Dat gezegd zijnde, in de meeste horecagelegenheden is zo'n buitenissig merk niet verkrijgbaar. En zo val ik toch vaak terug op Leffe, dat, wat men er ook op mag aanmerken, mij een vertrouwde en constante kwaliteit biedt. De smaak is (vind ik) echt meer dan OK, dus wees wat vriendelijker vor Leffe.

Anoniem zei

Dè vraag voor mij is eigenlik : hoeveel suiker zit er in een Blonde Leffe van 33cl. ? Iemand zei me dat het suikerbommen zijn...

Anoniem zei

20 jaar geleden dronk ik donkere Leffe die nog lekker was! Nu is Leffe geen bier meer maar chemische rommel! Voor zij die het niet geloven, drink een echte trappist en daarna een Leffe en dan weet je het wel !

Anoniem zei

Veel kritiek op een bier dat in de jaren 90 heel populair was in Vlaanderen. Denk eerder dat vooral Vlamingen het moeilijk hebben met dingen die internationaal in vele landen actief zijn zelf al zijn ze van oorsprong Belgisch zoals Stella Artois of Leffe en daarenboven in Frankrijk heel populair zijn. Deze gedachtengang is er ook bij andere sectoren waar internationale van oorsprong Franse merken dan sinds een recent verleden in Vlaanderen actief zijn. Zo zal een groot deel van de bevolking steeds liever in een Colruyt gaat als naar een winkel van het grote Franse Carrefour. Of zal men eerder radio luisteren naar de Vlaamse Joe of Q dan naar de internationale van oorsprong Franse radiomerken Nostalgie of NRJ. Bij internationale zaken van Amerikaanse oorsprong is dat dan opnieuw minder heb ik het gevoel zo is er over Mac Donald's of Starbucks minder negativiteit heb ik het indruk.

BierT0n zei

Mijn gedacht! Leffe is een soort wannabe Belgisch abdijbier? Het biermerk is vernoemd naar de abdij van Leffe. Die bestaat. Dus is hetniet typisch voor de grote brouwbedrijven om abdijbier te verzinnen? Zoals Heineken verzonnen heeft dat ze in Affligem tijdens de strijd bier ging brouwen in de benedictijnenabdij van Affligem...

Anoniem zei

proost, fijn in de zon in de tuin met een ijskoude Leffe, Hansjelle
e

Anoniem zei

Heb vele bieren gedronken over de hele wereld. Kom altijd weer bij Leffe blond uit. Geweldig bier, prachtige kleur en geur. Ken geen betere.

Anoniem zei

Reden 11: De smaak van Leffe haalt het niet bij de originele Leffe van Vroeger.

Reden 12: Leffe is een suikerbom.

Reden 13: Anheuser-Busch help niet alleen de Belgische Biercultuur om zeep maar zit ook vuistdiep in de genderideologie, denk alleen maar aan Bud Light en het spotje met Dylan Mulvaney.

Reden 14: De Prijs. Terwijl de kwaliteit daalt naar een soort suikerwater op alcohol blijven de prijzen maar stijgen. Als je geluk hebt koop ke Leffe tegen iets meer dan de gebruikelijke prijs in de reclame.