Voor wie net als Bierman graag bier drinkt ( en het valt te argumenteren dat er geen andere mensen bestaan omdat deze met de huidige stand van de wetenschap nog steeds buiten de bewuste waarneming vallen), is Sint Bernardus zoiets als een rijke grootnonkel die ergens op het platteland zijn leven rustig laat voortkabbelen in voorspoed en welbehagen. Een occasioneel familiebezoek brengt wat leven in de brouwerij en vervult de bezoeker met een gevoel van rust en eerbied, waarna iedereen tevreden weer zijn eigen weg kan gaan.
Dat was de reden waarom Bierman zich op 12 december oprecht verheugde op de rechtstreekse uitzending
vanuit de brouwerij ter gelegenheid van Sint Bernardusdag 2020 Bij wijze van voetnoot voelt Bierman
zich als geschoold theoloog wel verplicht om op te merken dat de naamdag van
Sint Bernardus op 20 augustus valt, de dag waarop deze hervormer van de Cisterciënzers
stierf in de Abdij van Clairvaux in 1153. Maar niet getreurd, het is niet omdat
de secularisatie bijna voltooid is dat een bedrijf niet tegen wat heiligheid mag
aanschurken. Een goed verhaal vertellen is tenslotte even belangrijk als een
goed product maken, zoals de brouwer zich al tijdens de uitzending terecht deed
ontvallen en het deed allemaal ook zeker geen afbreuk aan het genoegen waarmee Bierman mee aftelde naar Sint Bernardus (bier)dag.
De uitzending zelf straalde overigens veel rust en warmte uit en Bierman wil bij deze graag zijn respect uitdrukken voor het feit dat de brouwerij een relatief moeilijke periode bij de overname in de jaren ’90 met veel inzet, overleg en durf goed is doorgekomen. Het verdwijnen van Sint Bernardus zou een lelijk litteken hebben achtergelaten in de Vlaamse biercultuur, zoals er hier te lande helaas al veel te veel te vinden zijn. Bij het begin van de livestream werd Bierman uitgenodigd om een schuimend glas Sint Bernardusbier te drinken en dat deed dit prettige kijkstuk inderdaad heel wat aan intensiteit winnen. Alleen jammer dat de nadruk toch erg veel lag op de manier waarop het bier vermarkt wordt. Goede marketing zorgt enerzijds natuurlijk wel voor verkoop en succes, maar tegelijk zou dat eerder het onzichtbare stuk van het verhaal moeten zijn. Bierman heeft geen idee waarom het verhaal gaat over hoe de etalage gemaakt wordt, in plaats van wat erin staat. Tenslotte kijkt hij bij zijn grootnonkel ook vooral naar dienst tapijten op de vloer en schilderijen aan de muur en niet naar het bed van zijn dienstmaagd die alles moet afstoffen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten