Magritte is er tijdens zijn leven met moeite in geslaagd om een handvol kaders te vullen met slecht geplaatste appels en pseudo-intellectuele bijschriften bij dingen die objectief gewoon wél een pijp zijn. Linthout daarentegen zit ondertussen aan een kleine 200 volledige stripboeken waarin elk tweede prentje een surrealistische grap is. Zijn strips worden bevolkt door iconische figuren als de sloor Eufrazie. Jef Patat die samen met Eddy Wally een pretpark start. God de vader en dienst mislukte poging om schepping af te schaffen om van de miserie met Urbanus vanaf te zijn. Al ne keer gebezigd waspoeder op Uranus (eigenlijk Urbanus, maar de B is ingeslikt door de navel van de planeet). Het boerke dat botst met zijn strontkar en in tranen uitroept dat hij een heel jaar voor niks gekakt heeft. Urbanus die een bal van het Atomium vult met radioactief afval en in het oog van Janneke Maan schiet. Het is maar een kleine greep uit wat onze grootste surrealist in enkele luttele jaren bij elkaar heeft geschraapt. Linthout is geen mens, maar een onuitputtelijke bron van creativiteit, volkstaal en dorpsverhalen, humor en bovenal surrealisme van een bovenmenselijk niveau.
De schaarse strips overigens waarin Linthout het niet
over Urbanus heeft, maar heel persoonlijk over zijn dementerende moeder of de zelfmoord
van zijn zoon, tonen dat zonder humor een dragende grond van rauw talent en ongefilterde
emotie bloot komt te liggen die bij momenten beenhard inhakt op de lezer. Deze
man is een grootmeester in het surrealisme die zich verschuilt achter de
onverwachte kwinkslag. De deprimerende plekken van Paul Delvaux met wat vage
schimmen in een lelijk station zijn in vergelijking met deze beeldende
overvloed eigenlijk wat gênant en de moeite doen om een pijp te schilderen en
toch ook weer niet: het is misschien de geboorteplaats van het surrealisme,
maar tegelijk zeker ook het kerkhof ervan.
In een van de strips van Urbanus krabt Cesar, de alcoholische vader van Urbanus, de schimmel van de muur om bier mee te brouwen. Cesar is uiteindelijk ook de naam van het bier dat Bierman hier graag wil bespreken. Het bier smaakt naar bier laat dat duidelijk zijn, maar om de iconische woorden van onze tweede grootste surrealist te parafraseren: “dit is géén bier”. Dit is Linthout wiens creaties gul overvloeien in de realiteit.
1 opmerking:
Het Droste-effect in bierland
Een reactie posten