Leireken

Tijdens zijn verlof in Noord-Frankrijk stond bierman bij gelegenheid wel eens bij de opgaande zon op het balkon van zijn gîte uit te kijken op een gigantisch veld ‘sarazin’. Achter mij knorden de everzwijnen en huppelden de herten in het bos van de Comte de dinges (mijn geheugen staat in slaapstand tijdens de vakantie). Helaas was er geen woordenboek beschikbaar en de boer bij wie bierman te gast was sprak geen proper Vlaams. Pas bij de degustatie van de eerste Duvel terug in het thuisland, kon ik het even opzoeken: Sarazin is boekwijt. Veertien dagen Frans Boekwijtbrood gegeten, zacht karaktervol biobrood dat smolt op mijn tong, en ik wist het niet. Gelukkig ken ik enkel proper Frans.

Ergens viel wat later toch de euro van Bierman. Boekwijt, boekwijt, … waar heb ik dat nog gehoord. Een korte uitstap naar biermans kelder brengt verheldering: Leireken brouwt biobier met boekwijt. Bierman heeft er meteen twee van vreugde gedronken.

Boekwijt is het graan met de minste opbrengst per are. Bovendien is het erg kwetsbaar zodat alle boekwijt eigenlijk per definitie wel bio is, aangezien het graan geen toevoegsels verdraagt. Brouwen met boekwijt is dus niet zomaar wat ingrediënten bijeen zoeken en opkoken tot bier. Het is vooral een bewuste keuze om zonder compromissen een eerlijk en natuurlijk zuiver bier te brouwen. Leireken is dan ook evenzeer een statement over een bier dan een uiterst smakelijk brouwsel. Wederom tonen onze brouwers hun gigantische innovatieve kracht.
Ook in België durft speciaalbier nogal eens vast te lopen in mindere kopieën van gevestigde grootheden. De brouwer van Leireken overstijgt dit moeiteloos. Het moet met voorsprong één van de beste brouwers van speciaalbieren van ons land zijn, anders kan je dit niet afleveren.

www.leirekenbier.be

Geen opmerkingen: