Bierman heeft altijd een probleem
gehad met media die berichten over zichzelf. Vandaar dat hij het er nu maar van
in het begin bij zegt dat zijn eerlijke mening over Hopper, het nieuwe magazine
voor bierliefhebbers (of ook: “al het goede over bier uit het koninkrijk België”)
volledig besmet is door het feit dat Bierman de bladzijden 16 en 17 van
bovengenoemd nummer mocht vullen. Aangevuld overigens met een foto van een
breed lachende Koning Boudewijn zaliger die een heerlijke pint bier in de hand
heeft. Er bestaan veel minder prettige mensen om een pagina mee te delen. Maar
wie dus op zoek is naar een echt onafhankelijke mening over Hopper kan deze
keer niet helemaal terecht bij Bierman. Waarvoor diens welgemeende
verontschuldigingen. Het tekstje dat Bierman leverde voor Hopper was overigens ook
een column, maar dan niet in Bierman-stijl en, omdat het toch gedrukt wordt
voor grote mensen, heeft Bierman ook getracht om beleefd en algemeen beschaafd
te schrijven met woorden die opgenomen zijn in de meeste beschikbare woordenboeken.
Het is een beetje als een kostuum aantrekken om naar de mis te gaan of om met
de koning pinten te gaan pakken, zo u wil.
Naast Bierman telt de Hopper nog
225 andere bladzijden en lijkt het tijdschrift meer op een degelijk boek om in
de kast te zetten of om (naar het schijnt doen yuppies dat) doelbewust
nonchalant op de salontafel te leggen, een weinig schuin, zodat het oog van
eventuele bezoekers er wel op moet vallen en meteen overtuigd raken van de
goede smaak van de huiseigenaren. Als amateur vormgever kan Bierman niet anders
dan toegeven dat de eerste editie van Hopper weinig minder is dan een
meesterwerkje van prettig ogende bladspiegels, eigentijdse fotografie en goed
lopende lettertypes. Een stevig contrast met de goedkope blingbling van heel
wat glossy magazines, die vooral bedoeld zijn om weg te gooien na het lezen. Overigens
heet de auteur van het lettertype Christian Schwartz. Dat staat ook in Hopper (in
kleine lettertjes) en als dit soort dingen in een magazine staan dan zit er doorgaans
ook soortelijk gewicht achter. http://christianschwartz.com/
Bierman heeft doorheen de jaren
toch een stevige kritische reflex opgebouwd voor alles wat met bierpropaganda
te maken heeft en hoewel hij wel degelijk een zwak heeft voor een goed verhaal,
maakt hij zichzelf graag wijs volledig resistent te zijn voor superlatieven en
uitroeptekens. Langs de andere kant is hij deze keer natuurlijk (toegegeven
eerder gering) betrokken bij dit project. Vandaar dat hij zijn oordeel speciaal
voor de gelegenheid niet met de botte bijl maar met de fluwelen handschoenen
velt. Hopper lijkt alvast erg gevarieerd te zijn uitgevallen. Veel mensen uit
evenveel hoeken schreven mee aan het magazine. De artikels zijn gemiddeld genomen sterk
en hebben een goede focus op wat mensen die graag bier beleven, zowel mannen
als vrouwen, willen weten over bier. Orval bijvoorbeeld, een van de meest
unieke plaatsen op de wereldbol, waar ook een uniek en wereldvermaard bier
gebrouwen wordt. Maar ook een stuk kaas en een fles bier die bij elkaar passen.
Niet iets wat nog niet eerder werd gedaan, maar deze keer wel echt goed gedaan.
Wat Bierman tenslotte ook bijbleef was de inclusie in twee korte stukjes: café
de welkom op het eerste blad en café Terminus op het laatste. Zo uit het leven
gegrepen. Er zijn heel wat dingen die blijven plakken aan dit blad.
Ook het informatief gehalte
van Hopper zit helemaal goed: boekbesprekingen, nieuwe bieren,
achtergrond bij brouwers, biercafé’s, recepten, stadswandelingen en bierroutes
door Belgenland, enzovoort… Zelfs Bierman moet toegeven dat hij dingen heeft
opgestoken die hij nog niet wist. Wat toch niet onverdienstelijk is in de bierwereld
waarin nog vaak dezelfde verhalen in een steeds straffere vorm worden
gerecycleerd. Het enige minpuntje aan dit magazine is dat niet alles aan bod
kan komen in dit éne nummer en eigenlijk ook niet in de tien volgende. Hopper
doet vooral beseffen hoeveel er over bier te vertellen valt en hoe moeilijk het
is om dat op een systematische of exhaustieve manier te doen. Er is zo veel,
het is zo mooi. Bierliefhebber zijn in België is een beetje als een kind dat elke
dag opnieuw ontwaakt in een pretpark of speelgoedwinkel.
Enfin, Hopper dus, kopen en
uitproberen die handel. Tenzij u echt niks met bier hebt kan dit eigenlijk niet
tegenvallen en u kan hem nadien nog altijd nonchalant op de salontafel laten
liggen om aan de wereld te tonen hoe intelligent en verfijnt u door het leven
gaat. Wie kijkt er vandaag de dag tenslotte nog op van een wijnboek of Michelingids?
http://www.hoppermagazine.be/
http://www.hoppermagazine.be/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten