Een paar dagen terug las bierman in de krant dat brouwers moesten betalen om hun het olijke duo van Tournée Générale in de brouwerij te mogen ontvangen. De gazetten waren te klein om de verontwaardiging van de bierdrinkende goegemeente te ontvangen. Dankzij Bierman keek u als goed geopinieerde bierliefhebber natuurlijk nauwelijk op van dit soort volksverlakkerij en speciaal voor de gelegenheid vat bierman het hier ook nog eens even allemaal samen in officiële gazettentaal:
De ophef over brouwers die een aanzienlijk bedrag dienden op te hoesten om rondreizend biercircus en VRT programma Tournée générale over de vloer te krijgen is begrijpelijk, maar wekt bij mensen die de bierwereld wat meer van nabij volgen amper verbazing. Hoewel ons land wereldwijd beschouwd wordt als een bierland met een indrukwekkende staat van dienst, vervalt de berichtgeving over bier maar al te vaak in een grote goed nieuwsshow die de kwaliteit en de reputatie van ‘ons’ bier in de wereld, geen goed doet. Bovendien zijn brouwers en journalisten, als het al niet gaat om één en dezelfde persoon, te zeer met elkaar verbonden.
Bij het verschijnen van het eerste seizoen van Tournée générale werd het feit dat de VRT een programma maakte over bier zonder meer positief onthaald. Maar al van bij de eerste afleveringen kwam het programma enkele keren erg dicht bij het niveau van de betere infomercial, waarin documentaire en reclame onontwarbaar met elkaar versmolten. Hoogtepunt van dit wat vreemde en genante huwelijk tussen brouwers en journalisten vormde de laatste aflevering waarin de presenatoren van het programma voor hun vermeende diensten aan het brouwerijwezen opgenomen werden in de Orde van de Ridders van de Roerstok, een organisatie die iedereen die iets is of doet met bier in ons land verenigt.
Maar veel meer nog dan bij deze hoogmis van de vermengde belangen, werden er toen ook vragen gesteld bij feit dat er in de loop van Tournée générale een gelijknamig bier werd gebrouwen, beoordeeld en op de markt gebracht door dezelfde mensen die ook met hun brouwerij gastheer speelden voor het programma.
Bierman is van mening dat het bier dat uit dit wat incestueuze huwelijk ontstond een weinig opmerkelijk en weinig origineel bier is dat niet speciaal goed of slecht te noemen valt. Gewoon een goed gemaakt bier Vlaamse stijl zonder weerhaken. Het probleem is echter dat Bierman niet uitgenodigd was op de televisieproeverij en dat er in het programma verder niemand aanwezig was die het bier objectief en boven alle verdenking verheven kon smaken. Jammer dus dat bierdrinkend Vlaanderen nooit zal weten wat specialisten nu écht van het bier vonden. Jammer ook, bij uitbreiding, dat zo weinig mensen kunnen of durven schrijven wat ze nu écht van een bier vinden. Iets wat in andere culinaire kringen wel doorgedreven gebeurt en de sector duidelijk ten goede komt.
Dat brouwerijen betalen om Tournée générale te mogen ontvangen is uiteindelijk vanuit commercieel oogpunt volstrekt begrijpelijk. Ze doen het omdat de gelegenheid bestaat. Dat de VRT en enkele andere biermedia, er keer op keer niet in slagen om diepgaand over bier te berichten of om zelfs maar een fatsoenlijke afstand te bewaren tussen produkt en programma is ronduit knullig en ergerlijk. Is er dan niemand die bier serieus genoeg neemt om er niet meteen op en over te gaan zoals de klanten in het Schipperskwartier? Of moet het echt allemaal blijven komen van locale hobbyclubs en van een paar marginalen met een blog en veel te veel tijd?
Bij het verschijnen van het eerste seizoen van Tournée générale werd het feit dat de VRT een programma maakte over bier zonder meer positief onthaald. Maar al van bij de eerste afleveringen kwam het programma enkele keren erg dicht bij het niveau van de betere infomercial, waarin documentaire en reclame onontwarbaar met elkaar versmolten. Hoogtepunt van dit wat vreemde en genante huwelijk tussen brouwers en journalisten vormde de laatste aflevering waarin de presenatoren van het programma voor hun vermeende diensten aan het brouwerijwezen opgenomen werden in de Orde van de Ridders van de Roerstok, een organisatie die iedereen die iets is of doet met bier in ons land verenigt.
Maar veel meer nog dan bij deze hoogmis van de vermengde belangen, werden er toen ook vragen gesteld bij feit dat er in de loop van Tournée générale een gelijknamig bier werd gebrouwen, beoordeeld en op de markt gebracht door dezelfde mensen die ook met hun brouwerij gastheer speelden voor het programma.
Bierman is van mening dat het bier dat uit dit wat incestueuze huwelijk ontstond een weinig opmerkelijk en weinig origineel bier is dat niet speciaal goed of slecht te noemen valt. Gewoon een goed gemaakt bier Vlaamse stijl zonder weerhaken. Het probleem is echter dat Bierman niet uitgenodigd was op de televisieproeverij en dat er in het programma verder niemand aanwezig was die het bier objectief en boven alle verdenking verheven kon smaken. Jammer dus dat bierdrinkend Vlaanderen nooit zal weten wat specialisten nu écht van het bier vonden. Jammer ook, bij uitbreiding, dat zo weinig mensen kunnen of durven schrijven wat ze nu écht van een bier vinden. Iets wat in andere culinaire kringen wel doorgedreven gebeurt en de sector duidelijk ten goede komt.
Dat brouwerijen betalen om Tournée générale te mogen ontvangen is uiteindelijk vanuit commercieel oogpunt volstrekt begrijpelijk. Ze doen het omdat de gelegenheid bestaat. Dat de VRT en enkele andere biermedia, er keer op keer niet in slagen om diepgaand over bier te berichten of om zelfs maar een fatsoenlijke afstand te bewaren tussen produkt en programma is ronduit knullig en ergerlijk. Is er dan niemand die bier serieus genoeg neemt om er niet meteen op en over te gaan zoals de klanten in het Schipperskwartier? Of moet het echt allemaal blijven komen van locale hobbyclubs en van een paar marginalen met een blog en veel te veel tijd?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten