Bierman ken geen enkele brouwer persoonlijk, is ook niet aangesloten bij
een of andere biervereniging en heeft geen tentakels in de nationale of
internationale bierpers. Dat is een situatie die met een minimum aan inspanning
waarschijnlijk snel te verhelpen valt, maar op dit eigenste ogenblik kan
Bierman zonder enige overdrijving stellen dat hij zijn tekstjes in het
luchtledige schrijft. Naast het eerbiedigen van de ongeschreven regels van de
elementaire beleefdheid (toegegeven, een instantie die onder een zekere druk
staat op het wereldwijde web), het in grote lijnen respecteren van de voorlaatste
versie van de Nederlandse spelling (geholpen door de rode lijntjes die
automatisch onder een woord verschijnen als de tekstverwerker denkt dat het
fout is) en een zekere schroom en eerbied die eerder voortspruit uit een
bewustzijn van de algemene menselijke zijnsconditie, dan nopens een stereotiepe
Vlaamse terughoudendheid die vooral onze noorderburen op onze volksaard plachten
te projecteren, is er niets dat Bierman weerhoudt om te schrijven wat hij wil.
Zeker geen gekwetste gevoelens.
Vandaar dat er weinig is dat Bierman weerhoudt, hoewel hij zich hiermee in feite helemaal niet te moeien heeft, dat ’t Smiske niet echt een vlotte en vrolijke
naam is voor een bier. De belangrijkste reden hiervoor is natuurlijk dat een echte
man nooit in verkleinwoorden spreekt. Aangezien dit bij ’t Smiske wel het geval
is, overvalt Bierman bij het drinken van dit bier, met nog meer aandrang dan bij een mierzoete kriek, steeds het onbehaaglijke
gevoel dat hij een vrouwenbier aan het drinken is. Een gevoel dat nog versterkt wordt door het voorafgaandelijke
afgekapte lidwoord waarvan het gebruik doorgaans gereserveerd blijft tot het
laten kloppen van het metrum van, voor ons tegenwoordig vrijwel onleesbare,
pre-modernistische gedichten. Overigens worden Smiske en Smisje door elkaar
gebruikt wat de zaken er niet eenvoudiger op maakt. Het doet een beetje denken
aan de hobbybakker die vroeger bij Bierman in de straat was en waar hij nooit
naar toe ging om dat bakken geen hobby is, maar een ambacht of een vak.
Omdat Bierman echter diep van binnen geen kwade mens is en hij er voor het gemak van uitgaat dat de brouwerij in het onoogelijke en pittoreke dorpje Mater, gelegen is in een voormalige smidse, is hij zo vrij om volledig gratis een paar
tegenvoorstellen te doen inzake nomenclatuur: Brouwerij De Smederij, De Koperplaat of zelfs Brouwerij
Metallurgie, Smidbier, Smederijbier en verder een Dubbele Smidshamer, een
Kopergieter, een Klinknagel, een Blaasbalg Bruin en Blond, of een Aambeeld
tripel… De mogelijkheden zijn natuurlijk onbeperkt, maar Bierman wil hier nu
even niet de weg op gaan van het Inductie- of Plasmalassen, Pomphuizen, Scheepsschroeven,
tandwielkasten, Mangaanstaal, Soldeertin of Diodelasers. Hoe spreken Amerikanen
overigens ’t Smisje uit?
Van wat Bierman heeft begrepen van de geschiedenis van de Brouwerij,
werden er sinds de opstart in 1995 eerst veel de veel bieren gebrouwen, daarna
slechts één en vandaag terug zowat alles wat er vroeger ook bestond, maar dan
vooral voor de export. Er is een dubbel aanbod van aan de ene kant bieren die
doorlopend gebrouwen worden: het 'gewone' Smiske dat zondermeer een topbier is (helder, hergist, dorstlessend, 7%, prachtig evenwicht tussen bitter en mout), Smiske Extra en Smiske Winter en een
Smiske Bruin dat vreemd genoeg niet bruin is maar amber. Daarnaast zijn er dus
ook erg veel bieren die af en toe het levenslicht zien. Het is eigenlijk vrij
moeilijk om hiervan een exhaustieve lijst samen te stellen, maar de grootste
topper is zonder twijfel het smakelijk Wostijntje (wat is er mis met Wostijnbier?) met Mosterdzaad dat
Bierman zich nog, met veel plezier, herinnert van lang geleden. De Imperial Stout
Catherine moet Bierman bij gelegenheid nog een proberen en verder bestaan er
bijvoorbeeld nog een Kuvée Elektrik (gelukkig deze keer geen Elektrikske of Zwakstroom) of Plus dubbel IPA. Recent werden alle
typische buikflesjes vervangen door rechte flesjes met een nieuw ontwerp van
etiket, omdat de brouwer de bottelarij en etiketeermachine van La Chouffe heeft
overgenomen. Wat zonder twijfel een moedige beslissing is geweest waarvoor
Bierman alleen maar zijn waardering en bewondering kan uitspreken.
Het water van de brouwerij tenslotte, komt van de Sint Amelbergabron, wat een
fantastische naam en erg kwaliteitsvol water betekent, maar verder natuurlijk gewoon
een gat in de grond is waar water uit stroomt. Mevrouw Amelberga heeft het in
de achtste eeuw overigens niet gemakkelijke gehad in haar leven, zoals zal
blijken op het volgende Amelbergafeest op 10 juli in Mater. Zij wordt
aangeroepen tegen koorts en stuipen, waardoor bij uitbreiding ook het bier
althans in theorie deze heilzame werking zou moeten hebben. Allen daarheen, zou Bierman zeggen: www.feestelijkvlaanderen.be/detail.php?id=288
. Bij deze gelegenheid kan u meteen ook vaststellen dat de brouwerij zelf een sfeervol gebouw is waar op zaterdag ook iets te drinken valt en in de buurt
zijn heel wat mooie wandelingen te doen, maar dan kan u best pas achteraf het
bier proeven. www.smisje.be
Tot besluit pleegt Bierman ook deze keer met graagte een ode aan de zeslettergrepigheid middels een ollekebolleke (met dank aan Drs. P).:
't Smiske
Smederij, brouwerij
Zoek naar de verschillen
Stoken en roeren in
Gloeiende brei
Bottel in flessen, ga
Voorhamerslingeren
Afkoeling middels Sint
Amelberga
Tot besluit pleegt Bierman ook deze keer met graagte een ode aan de zeslettergrepigheid middels een ollekebolleke (met dank aan Drs. P).:
't Smiske
Smederij, brouwerij
Zoek naar de verschillen
Stoken en roeren in
Gloeiende brei
Bottel in flessen, ga
Voorhamerslingeren
Afkoeling middels Sint
Amelberga
Geen opmerkingen:
Een reactie posten