Bierman heeft het geluk dat hij in het huis van een zwarte kat mag wonen
die luistert naar de, toegegeven weinig innoverende naam Zorro. Het dier
tolereert de aanwezigheid van Bierman doorgaans tamelijk goed en is bereid om
bij gelegenheid aandacht aan hem te schenken middels een occasionele blik of
een half speelse klauw. Van enige affectie of het projecteren van emoties is
geen sprake. De relatie is zuiver economisch: de mens verschaft eten, onderdak
en medische verzorging, de kat verschaft de bereidheid deze te aanvaarden. De
kat is er namelijk van overtuigd dat mensen geen zelfbewustzijn hebben, wat in
heel wat gevallen zondermeer waar is, en handelt daar dan ook volledig naar.
Er bestaan ook huizen waarin geen katten wonen en daar zijn mensen de
baas. Soms nemen deze mensen een hond in huis en hoewel mensen weten dat honden
geen zelfbewustzijn hebben, projecteren ze vaak toch heel wat gevoelens op deze dieren. Op dat gebied kunnen ze nog heel
wat leren van katten. Er zijn ook huizen waarin de hond de baas is maar dat is
gewoon zielig.
“Waar gaat dit hier allemaal naar toe?” zo hoort Bierman u al vragen en
gelijk heeft u. Bierman had zelf nooit gedacht dat huisdieren het onderwerp
zouden worden van zijn bierrubriek, maar nu de zeer gerespecteerde en
gerenommeerde Scheldebrouwerij, op vraag van een firma in Brasschaat, een
hondenbier heeft bedacht (en blijkbaar niemand dicht genoeg in de buurt stond om
hen tegen te houden), is er toch sprake van enige aanleiding, om niet te zeggen
provocatie, om over onze gedomesticeerde medezoogdieren te beginnen.
De naam van de desbetreffende vloeistof is Lucky Dog geworden, wat Engels
is voor “gelukzak van een hond”. Nu heeft Bierman op zich eigenlijk niets tegen
Hondenbier, zeker niet als dit het geluk van de trouwe viervoeter dient te bevorderen. Dieren lusten het en mensen die het ontbreekt aan zelfbewustzijn en, laten we eerlijk zijn, aan zelfrespect kopen het. Bierman wil in dit
verband zeker ook geen eenzijdig dysfemistisch discours voeren, hoewel dit
tegenwoordig erg professioneel oogt op allerhande fora en blogs. Laat staan dat
Bierman in een vlaag van muggenzifterij zelfs maar zou durven stellen dat een
bier vergist moet zijn om bier te heten en dat dit bij hondenbier waarschijnlijk helemaal niet het
geval is. Hondenbier bestaat en als het later niet meer bestaat zal het ooit
bestaan hebben. Bierman is bereid dit te aanvaarden.
Maar toch een kleine kanttekening in de marge, noem het gerust een micro-impuls
of een verlegen bijgedachte: Volgens de makers van het hondenbier bevat dit
naast mout, vitamineB en toegevoegde extracten van kip en rund ook minerale
oliën. http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120604_194 De laatste keer dat Bieman minarale oliën in
de voedselketen is tegengekomen, was bij vetsmelter Verkest, toen die de
regering deed vallen na de dioxinecrisis. Bierman kan zich vergissen, maar
volgens hem wordt minerale olie in de petrochemische industrie bekomen door de
destillatie van aardolie en is dit moeilijk biologisch afbreekbaar in,
bijvoorbeeld, een hondenmaag. Ofwel vergissen de makers zich en bedoelen ze
mineralen én (dierlijke of plantaardige) oliën. Ofwel is het echt de bedoeling
om uw trouwe viervoeter te belonen voor zijn voorbeeldige onderdanigheid met
iets van dezelfde familie als diesel en motorolie. Er bestaan wel vreemdere
dingen in de wereld, dus Bierman gokt op het laatste. Overigens: mogen dieren
die elke dag hun pint drinken na hun dood wel gecremeerd worden? Of bestaat het
gevaar dat ze bij leven en welzijn spontaan ontbranden? Gelukzak van een hond.
Eigenlijk wordt het nu pas echt interessant, maar misschien moet u op
dit punt zelf maar de fantasie op haar hol laten slagen. Bierman heeft genoeg
onzin verteld voor één dag en keert volgende week graag terug het ernstige
werk.
Ollekebolleke van de week:
Vloeibare godendrank
Lucky Dog biergeschenk
namens het baasje voor
viervoetertrouw
bevat wel een weinig
aardoliederivaat
de hond hoest dieselig
in wolkjes blauw
Ollekebolleke van de week:
Vloeibare godendrank
Lucky Dog biergeschenk
namens het baasje voor
viervoetertrouw
bevat wel een weinig
aardoliederivaat
de hond hoest dieselig
in wolkjes blauw
1 opmerking:
De reclamecampagne van vijftien jaar geleden is inmiddels dan ook grotendeels vergeten.
Een reactie posten