Bij gelegenheid placht Bierman wel eens een
rondslingerend exemplaar van Flair - het weekblad voor middelbare vrouwen die
zich willen informeren over wat nog ontbreekt in hun leven - te doorbladeren op
het toilet, onderwijl zich met gestaag afnemende ironie afvragend of er een
schadevergoeding bestaat voor tijd en energie die verloren is gegaan bij het
omslaan van de bladen van dit tijdschrift. Deze postabsurde collage van
willekeurige teksten over gevoelens en uiterlijk die de leefwereld van Bierman
niet raken, beschikt evenwel over de bijzondere verdienste dat ze hem het buitengewoon
banale inzicht verschaft dat alles wat vandaag wil bestaan een beleving of
gebeurtenis moet heten.
En dus is ook bier vandaag tot een belevenis of
gebeurtenis verworden. Naast het gebruikelijke aanbod aan opendeurdagen,
promotiecampagnes, facebookacties, sponsoring van veldrijden, missverkiezingen
en cantussen, schieten ook de bierbeurzen en –festivals als paddenstoelen uit
de grond. In een wereld waar het aantal biertittels sneller groeit dan de –
vaak al betaalde en gereserveerde – beschikbare plaats in de supermarkt, moeten
brouwers steeds grotere hoeveelheden tijd en energie steken in de promotie van
hun bieren op allerhande beurzen en bijeenkomsten. Dat is in de eerste plaats plezant
natuurlijk voor iedereen die hierdoor voltijds door het leven kan gaan als
professionele bierpromotor. Biereventing heeft alvast de verdienste dat het een
handvol banen schept waarin mensen zich kunnen uitleven en amuseren.
Daarnaast is er ook een publiek dat
bierfestivals bezoekt, wat volgens Bierman toch een ietwat vreemde ervaring is.
Het gezamenlijk stoer doen van biervolk rond veel te kleine proefglaasjes in
geïmproviseerde tentenkampen of kale hangars, het rondschuifelen voorbij
bekende en onbekende brouwsels, de verlegen schuine blik naar de professionele
bierpromotor die niet anders dan een bevoorrecht monument kan zijn in bierland
en misschien zelfs de meesterbrouwer met de voornaam mag aanspreken na de
werkuren, het steels wegkijken bij het vragen van een proefglas, het onvermogen
om bieren van elkaar te onderscheiden in een massa van geuren en indrukken, het
gevoel buiten de massa te staan terwijl honderden mensen bewegen met identiek
hetzelfde doel, … het staat allemaal redelijk ver af van de beleving die
Bierman thuis organiseert wanneer hij een Hercule Stout drinkt bij het stoken
van een vuurtje op zijn terras na het vallen van de nacht (de Flair is daarbij overigens
prachtig bruikbaar als aanmaakpapier). Maar bier brouwen en schenken is nu
eenmaal mensenwerk en dus beweegt zelfs Bierman zich bij gelegenheid wel eens
in de vergetelheid van de massa om verlegen een bescheiden proefglas te laten
vullen met anoniem bier. Op zoek naar warmte komt de mens soms op de gekste
plaatsen en soms ligt daar heel even het gouden strand.
Voor de volledigheid geeft Bierman nog een
overzicht van de belangrijkste bierhappenings mee. Sommigen zijn helaas net
voorbij, maar vallen volgend jaar ongetwijfeld in dezelfde periode.
Bierpassieweekend Antwerpen (Augustus 2015) www.bierpassieweekend.be
Modeste Bierfestival (3-4 oktober 2015) www.modestebierfestival.be
Modeste Bierfestival (3-4 oktober 2015) www.modestebierfestival.be
Brassigaume 17-18 oktober 2015 www.brassigaume.be
Poperings Bierfestival 24-25 oktober 2015 www.poperingebierfestival.be
Kerstbierenfestival Essen Objectieve
bierproevers 19-20 december 2016 www.kerstbierfestival.be
Zythos Bierfestival April 2016 www.zbf.be
Noordzee Bierfestival Oostende 26 – 28 augustus
2016 northseabeerfestival.com
Brugse Autonome Bierproevers Festival Brugge
6-7 Februari 2016 www.brugsbierfestival.be
Belgisch Bierweekend Brussel 2-4 september 2016 www.belgianbrewers.be
Belgisch Bierweekend Hasselt www.limburgse-biervrienden.be
Uw Bierman
Gert Van Langendonck
Pastorale Dienst
Geen opmerkingen:
Een reactie posten