De Koninck: smaakevolutie

Het verhaal van brouwerij De Koninck is genoegzaam bekend in heel groot Antwerpen, maar voor wie van verder komt wil Bierman met graagte de feiten nogmaals oplijsten: Als antwoord op de alomtegenwoordige Pils bedachten de brouwers in onze streken een uiterst succesvol helder, fris en goed doordrinkbaar bier van Hoge gisting in Engelse stijl.

In 2008 evenwel lanceerde de brouwerij hun eerste op de fles hergistende bier onder de naam Gusto. Dit was een zeer smakelijk bier dat perfect aansloot bij de toenmalige trend van “Food Pairing”, waarbij bier en eten gecombineerd werden en restaurants werden aangemoedigd om deze combinatie aan te bevelen boven de klassieke onvermijdelijke platte (en veel te dure) wijnen. De Koninck voelde toen reeds heel nadrukkelijk de natuurlijke sterfte van Antwerpse gewoontedrinkers in de verkoopcijfers van hun bollekes (ronde glazen) en fluitjes (hoge glazen). Maar helaas bleek de Gusto achteraf eerder een symptoom van de teloorgang te zijn dan de grote sprong voorwaarts waarvoor de flessen verkocht werden. De Gusto stierf een anonieme dood en een paar honderd jaar nadat de Afspanning “de Plaisanten Hof” bij de grenspaal met het handje werd gesticht, werd de brouwerij definitief en onherroepelijk overgenomen door de Duvelbrouwers van Moortgat. Naast de klassieke De Koninck bleven enkel De Koninck Winter een zogenaamde Triple d’Anvers bestaan.

Omdat naast Moortgat ook de bierfabrieken van Heineken interesse toonden in een overname en omdat de brouwers van Moortgat een voorbeeldige reputatie hebben voor wat betreft overnames van kwaliteitsbieren (La Chouffe, Liefmans), haalden heel wat verstokte bollekesdrinkers alvast opgelucht adem toen bleek dat hun favoriete bier zonder onderbreking onder dak bleef bij brouwers die een hart voor bier en een oog voor kwaliteit hadden.

Enkele jaren later is dit positieve beeld evenwel stevig verwaterd. Hoewel volgens de officiële propaganda op de website de brouwinstallaties in Antwerpen enkel maar op punt werden gesteld, werd volgens heel wat trouwe klanten de smaak van De Koninck steeds meer bijgekleurd met karamel. Het lijkt er met andere woorden op, als Bierman de geruchten mag geloven, dat de brouwerij om het imagoprobleem van het bier te keren en om aansluiting te vinden bij een jonge generatie het bier heel wat zoeter gemaakt en dat is in de eerste plaats bijzonder jammer voor de trouwe klanten.
De tijd waarin Bierman zich onbezorgd vermeide met zijn vrienden en een goed getapte  Koninck aan de toog van het Agora-Café lijkt langzaam op zijn einde te lopen. Sommige vrienden zijn er helaas niet meer bij en ook het bier heeft steeds meer moeite om nog zo te smaken als weleer. Misschien is het waar, misschien is het bier anders dan vroeger, maar misschien wordt de smaak van wat ooit het enige bier ter wereld was wat vertekent door de melancholie en het onherroepelijke voorbijgaan van de tijd.

Hoe dan ook, rondkijkend over de landsgrenzen, heeft Bierman de afgelopen jaren al heel wat bijzonder smakelijke en originele zusterbieren van Koninck en Palm mogen drinken. Misschien heeft brouwend Brabant, los van al het voorgaande, eerder nood aan een echte Amberen Revolutie die onze bieren opstuwen in de vaart de volkeren in plaats van wat gesleutel aan het recept in de marge.

Geen opmerkingen: