Leedvermaak

Voor de tweede keer dit jaar kijkt bierman eens over de grote plas naar onze Amerikaanse mede-westerlingen. Diezelfde Amerikanen ja die, laten we wel wezen, in alles de grootste en de beste moeten zijn. Die altijd de grote prijs de naties motorcross moeten winnen, 7 keer op rij de ronde van Frankrijk binnenhalen, de eerste mens op de maan hebben gezet (en waarschijnlijk later ook op Mars). Ze hebben de meeste kernraketten en de grootste hamburgers, winnen elke oorlog – ook als ze die verliezen, maar kunnen de naam van kleine landjes niet onthouden (alles kleiner dan Brazilië), behalve als het schurkenstaten zijn natuurlijk. Enfin, we zullen de Amerikanen nooit begrijpen. Maar als de sterkste jongen van de klas met de grootste mond in de turnles languit op de grond ging, dan stonden we met ons allen toch ingetogen achter zijn rug een potje te grijnzen. Leedvermaak heet dat dan en datzelfde gevoel overvalt bierman ook wel een beetje bij de overname van Anhouser-Bush (St. Louis) door Inbev. Hoewel deze overname eigenlijk bitter weinig met bier te maken heeft en veel meer met macro-economie, kan bierman niet anders dan met enig leedvermaak surfen naar http://www.savebudweiser.com/ of het nog een graadje ergere www.saveab.com/. Zelden nog zo goed gelachen, vooral dat stuk over het leger. Commentaar is overigens overbodig ik geef gewoon een citaat (huiver en geniet):

"Let's Save More than Just our Beer! Since 1852, Anheuser-Busch has been an American-owned and operated business. In addition to great tasting beer, this company has provided thousands of domestic jobs as well as millions of dollars in charitable donations to nonprofit organizations and disaster relief, and has a long history of environmental awareness. Anheuser-Busch is a huge supporter of our military and their families both here and abroad and is ranked in the ‘Top 50 Military-Friendly Employers’.

Recently in the news, talks of a hostile take over of the company by a European concern have been prevalent. Let’s band together as one voice and try to save more than just our beer. We don’t want another American icon turned over to a foreign company; we want the motto to remain…The Great American Lager. Thank you for visiting our website and please sign our petition!
savebudweiser@hotmail.com (voorlopig slechts een schamele 67.000 handtekeningen). Buy your SAVE BUDWEISER shirts now! Keep our Beer Here!"
Verder op de site staan nog een paar hilarische supernationalistische liedjes tot eer en meerdere glorie van het grote Amerikaanse BUD (Het Kiss my glass van Phil McClary op youtube is echt een aanrader). In andere soortgelijke filmpjes vragen verontruste Amerikanen zich af waarom wij ondankbare Belgen (die gelukkig nog geen Chinezen zijn) zoiets doen, terwijl zij ons nog wel zijn komen bevrijden tijdens WO II). En dat zijn dan nog de braafste filmpjes…

Enfin, leedvermaak is natuurlijk maar een van de laagste menselijke gevoelens en wanneer mijn hogere functies weer de bovenhand krijgen voel ik soms wel iets van echt medelijden met de Amerikanen. Ze hebben al niet zo veel cultuur en dan neemt een half-Belgische multinationale biergroep daar nog één van hun symbolen van af. Hier in ons land hebben de voorlopers van Inbev al vele tientallen bedrijven opgekocht en opgedoekt of uit de markt geconcurreerd. Ook wij Belgen kunnen met enige nostalgie terugdenken aan de tijd dat onze vaders nog Atlaspils of Felix dronken. Zo zijn nu eenmaal de wetten van de economie en of Bud zal blijven wat het was, wanneer de marketingjongens ermee klaar zijn, is nog maar de vraag. Maar – zoals ik al zij – het heeft uiteindelijk weinig met bier te maken, hoogstens met blikpils.

Op 12 november kunnen de voornamelijk Amerikaanse aandeelhouders stemmen of de overname doorgaat aan 70 dollar per aandeel. Zonder twijfel kiezen ze Stella voor hun geld.

Geen opmerkingen: